Is mijn wagen een échte plug-in-hybride of een nephybride?

Plug-in hybrides zijn wagens, die gedeeltelijk rijden op een oplaadbare elektrische batterij en gedeeltelijk op fossiele brandstof, benzine of diesel. De aankoop van een plug-in hybride blijft fiscaal interessant wanneer de wagen voldoet aan 2 voorwaarden:

•    de CO2-uitstoot mag maximaal 50 gr/km bedragen
•    de energiecapaciteit van de batterij moet minstens 0,5 kWh bedragen per 100 kg wagengewicht

Wanneer uw hybride wagen niet voldoet aan deze 2 voorwaarden, wordt de wagen vanaf 2020 beschouwd als een nep- of fake hybride. De fiscale aftrek valt terug van 100% naar 50 à 60%. Dit geldt voor hybrides, aangekocht na 2018. Hybride wagens die voor 2018 werden aangekocht blijven 100% aftrekbaar.

Bij nephybrides, aangekocht na 1 januari 2018, kijkt men vanaf 2020 niet meer naar de CO2-uitstoot vermeld op het inschrijvingsbewijs, maar naar de CO2-uitstoot van de niet-hybride tegenhanger van hetzelfde model. Wanneer er geen overeenstemmend model op fossiele brandstof bestaat, wordt de CO2-uitstoot van de hybride wagen vermenigvuldigd met 2,5. Fiscaal kan deze aanpassing resulteren in een forse stijging van de Voordelen alle aard ( VAA ).

Moeilijk? Geen probleem. Wij hebben alles netjes voor u berekend. Deze hybride modellen blijven vanaf 1 januari 2020 voor 96 tot 100% aftrekbaar:

•    Audi Q7 e-tron
•    BMW 530e iPerformance
•    BMW 745e iPerformance
•    BMW 745Le iPerformance
•    BMW i8
•    BMW i8 Roadster
•    BMW X5 45e
•    Hyundai Ioniq PHEV
•    Kia Niro PHEV
•    Kia Optima PHEV
•    Kia Optima SW PHEV
•    Mercedes C 300de
•    Mercedes E 300e
•    Mercedes E 300de
•    Mercedes E 300de Break
•    Mitsubishi Outlander PHEV
•    Toyota Prius PHEV
•    Volvo S60 T8 Twin Engine
•    Volvo XC60 T8 Twin Engine
•    Volvo V60 T8 Twin Engine
•    Volvo S90 T8 Twin Engine
•    Volvo V90 T8 Twin Engine
( Bronnen: De Standaard, Vroom )